Tampereen Henótês -seurakunta

Tampereen Henótês -seurakunta

Kuvaus

Nimen merkitys: Henótês-sana on kreikkaa ja tarkoittaa ’yhteys Kristuksessa’ (ks. Ef. 4:3 ja 4:13).

Tampereen Henótês -seurakunta aloitti toimintansa vuonna 1999 ja se rekisteröitiin vuonna 2002. Seurakunnan tarkoituksena on auttaa ihmisiä löytämään Raamatun mukainen usko Jeesukseen Kristukseen, ja seurakunta hyväksyy vain vuoden 1933/1938 tai sitä vanhemman raamatunkäännöksen.

Toimintamuotoina ovat viikoittaiset jumalanpalvelukset ja Sanan ja rukouksen illat, pyhäkoulu lapsille ja kesäisin nuorten leiri. Seurakunnan toimintaan kuuluu olennaisesti myös keskustelu- ja kuuntelupalvelu. Henótês-liike on opillisesti lähimpänä baptismia, helluntailaisuutta ja vapaakirkkoa, mutta se ei kuitenkaan halua samalla tavoin korostaa opetuksessaan kastetta tai kielilläpuhumista, eikä sitoutua ekumeniaan. Armolahjojen ajatellaan kuitenkin toimivan uskovien keskuudessa.

Henótês-seurakunnat eivät kuulu minkään seurakunnan tai järjestön alaisuuteen, eikä niillä myöskään ole valtakunnallista kattojärjestöä tai organisaatiota. Juridisesti seurakunnat kuuluvat Henótês ry:hyn. Seurakunnat ovat kuitenkin itsenäisiä seurakuntia, joissa päätöksenteko ja toiminnan järjestely on paikallistasolla vanhimmiston vastuulla. Seurakunnan jäseneksi hyväksytään vain uudestisyntyneet ja uskovien kasteella käyneet henkilöt, jotka eivät kuulu mihinkään muuhun seurakuntaan.

Tiedot päivitetty: 17.05.2018

Lisätiedot

Kotikunta

Toiminta-alue